Chinese of Oost-Indische inkt
Een Venster op Oude Kunst en Moderne Expressie
Chinese en Oost-Indische inkt lijken sterk op elkaar, maar hebben elk hun eigen karakter en toepassingen. In dit artikel ontdek je de verschillen en hoe je deze inkten creatief kunt gebruiken in jouw kunst.
Inhoud
Twee verschillende inkten
Ik heb lang gedacht dat Chinese inkt en Oost-Indische inkt twee verschillende namen voor dezelfde soort inkt zijn, maar dat is niet zo.
Joke van Geel, gecertificeerd SumiE docent in Nederland, heeft mij de verschillen uitgelegd.
Ook Wikipedia lijkt de verschillen niet te kennen. Toch is vooral de Engels talige editie het lezen waard omdat daarin de rijke geschiedenis van de Chinese inkt beschreven wordt.
Oost-Indische inkt - Wikipedia
India ink - Engelstalige Wikipedia, met een uitgebreide geschiedenis van de inkt
Wat is Chinese inkt?
Chinese inkt, is een diepzwarte inkt die al eeuwenlang gebruikt wordt in China en Japan. Hij wordt gebruikt om te schilderen, te tekenen, te kalligraferen en te schrijven
Chinese inkt werd oorspronkelijk geproduceerd in China en later geëxporteerd naar India en van daar naar Europa. De inkt is gemaakt van roet dat is verzameld uit de verbranding van pijnboomhout en dat gemengd wordt met lijnolie.
Hoewel de gebruikelijke vorm van Chinese inkt vloeibaar is, kwam deze inkt vroeger in de handel in de vorm van blokjes die op een inktsteen fijngewreven werden met water. In China worden deze nog altijd gebruikt. Het is interessant om hiermee te experimenteren want het effect ervan is anders dan de vloeibare inkt.
Wat is Oost-Indische inkt?
Oost-Indische inkt meestal gemaakt van koolstof, water en shellak als bindmiddel.
Dit is een schijnbaar klein verschil maar met grote gevolgen.
Net als de traditionele aquarelpenselen zijn de goede Chinese penselen behoorlijk duur. En schellak vreet op termijn de (dierlijke) haren van Chinese penselen en aquarelpenselen aan en kapot.
De inkt is na droging watervast en licht glanzend. Hij is geschikt om met een rotring of een andere tekenpen te gebruiken en werd daarom vroeger toegepast in de tekenkamers, tot de computer zijn intrede deed.
Traditionele Chinese inkt en wrijfsteen
Creatieve Technieken met Chinese Inkt
Met lijnen tekenen
Chinese inkt, bekend om zijn diepe, rijke zwarttinten, is perfect voor het creëren van sterke, duidelijke lijnen die een tekening karakter geven.
Het gebruik van verschillende penselen kan ook helpen bij het creëren van diverse texturen en effecten.
Een zachte, brede kwast is ook ideaal voor het aanbrengen van grote, uniforme gebieden van grijstinten, terwijl je een fijnere kwast gebruikt voor gedetailleerd werk.
Inktwassen
Inktwassen met Chinese inkt is een fascinerende en veelzijdige techniek die je in staat stelt om een breed scala aan tinten en texturen te creëren.
Deze methode draait om het verdunnen van de inkt met water om verschillende grijstinten te verkrijgen, van diepzwart tot zachtgrijs.
Gewassen inkt (schildertechniek) - Wikipedia
Ink Wash Technique - Primary Hughes - video Engels gesproken toont de basis van inkt wash - 25:54 min.
Pen & Ink Wash Illustration: Rapidograph Pen & India Ink for Beginners - Art Prof: Create & Critique - video Engels gesproken - 13 min. - In deze video legt de kunstenaar zijn volledige proces uit, van idee tot afgewerkt product.
Subtiele gradaties
Een van de meest aantrekkelijke aspecten van inktwassen is het vermogen om subtiele gradaties in schaduw en licht te creëren.
Door de inkt op voorhand in verschillende concentraties te verdunnen, kan je een rijke diepte en complexiteit in je werk aanbrengen. Deze techniek is bijzonder geschikt voor het weergeven van de nuances in landschappen, portretten en stillevens.
Geleidelijk opbouwen
Een effectieve strategie is om te beginnen met een lichte was en geleidelijk donkerdere lagen toe te voegen.
Dit stelt je in staat om de compositie zorgvuldig op te bouwen en controle te behouden over de intensiteit van de schaduw.
Planning
Net als aquarelleren vereist inktwassen een zekere mate van planning en vooruitdenken.
Omdat de inkt permanent is zodra deze is opgedroogd, is het belangrijk om van tevoren een duidelijk idee te hebben waar de lichtste en donkerste gebieden van de tekening zullen zijn. Experimenteer met verschillende verhoudingen van inkt en water op een apart stuk papier om een gevoel te krijgen voor de reeks tinten die je kan bereiken.
Tot slot, inktwassen bieden een unieke uitdaging en beloning. Deze techniek vereist geduld en precisie, maar het eindresultaat is vaak adembenemend, met subtiele overgangen en een rijkdom aan tonen die moeilijk te bereiken zijn met andere mediums.
Chinese Brush Painting Tutorial for Beginners: Chinese Painting Basic Brush Strokes explained!
Prof. Anita Yan Wong. - video Engels gesproken 7:10 min.
Landschappen
Het schilderen van landschappen met Chinese inkt biedt een unieke esthetische ervaring, die zich onderscheidt van andere schildermedia.
Deze traditionele techniek, die diepgeworteld is in de Chinese en Japanse kunst, legt de nadruk op de essentie en de geest van de natuur, in plaats van een exacte reproductie van de zichtbare wereld.
Licht en schaduw
Een van de kenmerken van het schilderen van landschappen met Chinese inkt is het spel van licht en schaduw, gecreëerd door de verschillende gradaties van de inkt. Dit kan variëren van de diepste zwarten tot de meest delicate grijzen, waardoor een dramatisch en toch subtiel palet ontstaat dat de sfeer en emotie van de natuurlijke wereld weerspiegelt.
Suggestie
Bij het schilderen van landschappen is het gebruik van suggestie belangrijk. In plaats van elk detail nauwkeurig uit te werken, gebruik je best vloeiende, suggestieve penseelstreken die de kijker de ruimte geven om de scène in hun verbeelding aan te vullen. Deze benadering benadrukt de schoonheid van onvolledigheid en laat veel ruimte voor persoonlijke interpretatie.
Compositie
Een ander essentieel aspect is de compositie. Bij het schilderen van landschappen in Chinese inkt is het belangrijk om een evenwicht te vinden tussen de verschillende elementen van de scène zoals bomen, bergen, water en lucht.
Deze moeten een harmonieus geheel vormen, waarbij elk onderdeel bijdraagt aan een gebalanceerde en esthetisch aantrekkelijke compositie.
Textuur en diepte
Bovendien kan je technieken zoals inktwassen en fijne lijntekeningen gebruiken om textuur en diepte toe te voegen.
Zachte inktwassen zijn uitstekend voor het creëren van mistige, etherische achtergronden, terwijl fijnere lijnen kunnen worden gebruikt om details zoals takken of rotsformaties uit te werken.
Meditatieve ervaring
Het schilderen van landschappen met Chinese inkt is niet alleen een artistieke oefening, maar ook een meditatieve ervaring.
Het vereist concentratie en een diepe verbinding met het onderwerp, waarbij je je volledig onderdompelt in de essentie van het landschap. Deze benadering leidt tot werken die niet alleen visueel boeiend zijn, maar ook een diepere, bijna spirituele kwaliteit bezitten.
Chinese landscape ink painting - Traditional Chinese . - demo video met enkel klassieke Chinese muziek - 7:10 min.
매화230125. - demo video 5:39 min.
Chinese inkt en aquarel
Het mengen van Chinese inkt met aquarelverf is een populaire techniek.
De diepe, verzadigde zwarte tinten van de inkt contrasteren prachtig met de transparante, vloeiende eigenschappen van aquarel.
Deze combinatie kan je gebruiken om dramatische effecten te creëren, waarbij de inkt dient om sterke lijnen of details te accentueren tegen de zachtere, vaak kleurrijke achtergronden die je met aquarelverf maakt.
Indian Ink Is Great For Trees !!! Wet in Wet Watercolour - Christopher Stephen - video Engels gesproken 18:22 min.
Creatieve technieken met Oost-Indische inkt
Tekenen met pen en inkt
Oost-Indische inkt leent zich bijzonder voor het tekenen met pen en inkt.
Arcering
Kruisarcering is een techniek die vaak wordt gebruikt in inkttekeningen.
Hierbij worden fijne lijnen in verschillende richtingen over elkaar heen getekend om schaduw en diepte te creëren.
Deze methode is bijzonder effectief voor het weergeven van volume en het creëren van een gevoel van driedimensionaliteit in een tweedimensionale tekening.
20 of the BEST surface texture ART TECHNIQUES using INDIAN INK *Van Gogh MARK MAKING* - Tom Quigley Art - video Engels gesproken - 12:31 min.
India Ink Techniques - Brett Dyer - video Engels gesproken - 25:54 min.
Painting with Jackson's & Dr Ph Martin's Indian Ink - Isa Cienfuegos - video 2;09 min.
Mixed Media
Mixed Media
Het gebruik van Oost-Indische inkt in mixed media kunstwerken opent een wereld aan creatieve mogelijkheden.
Door deze inkt te combineren met andere kunstmaterialen zoals collage-elementen of stempels, kan je unieke en gelaagde werken creëren die verschillende texturen en stijlen samenbrengen.
Creative Drawing Exercise with Ink Wash - Drawing & Painting - The Virtual Instructor - in deze video gebruikt de kunstenaar acryl inkt, maar de getoonde techniek is interessant en bruikbaar met Chinese inkt - Engels gesproken 7:09 min.
Collage
Bij het gebruik van Oost-Indische inkt in collagekunst, kan je spelen met verschillende texturen en materialen.
Inkttekeningen kan je combineren met uitgesneden papier, stof, of zelfs fotografische elementen om een rijke, multidimensionale ervaring te creëren.
Deze techniek maakt het mogelijk om diepte en verhaal te bouwen binnen een enkel kunstwerk.
Stempels
Stempels, een ander veelzijdig element in mixed media, kan je eveneens toepassen met Oost-Indische inkt.
Traditionele of zelfgemaakte stempels kan je gebruiken om herhalende patronen of symbolen toe te voegen, waardoor je een extra laag van betekenis en visueel belang aan het werk toevoegt.
Gecombineerd met de vloeiende lijnen van de inkt, creëren deze stempels een interessant spel van gestructureerde en organische vormen.
Werkvolgorde
Bij het werken met mixed media en Oost-Indische inkt is het belangrijk om rekening te houden met de volgorde en de manier van aanbrengen van de verschillende materialen.
Sommige materialen reageren op verschillende manieren met elkaar, wat onverwachte en soms gewenste effecten kan opleveren. Experimenteren en het testen van combinaties op proefstukken kunnen cruciaal zijn om de gewenste resultaten te bereiken.
Chinese en Oost-Indische inkt: tegenpolen die elkaar versterken
Chinese en Oost-Indische inkt lijken op elkaar, maar verschillen in samenstelling, gebruik en effect.
Waar Chinese inkt vaak verbonden is met penseelschilderingen, subtiele wassingen en een eeuwenoude traditie, biedt Oost-Indische inkt juist stevigheid, watervastheid en veelzijdigheid in moderne technieken zoals pen- en inkttekeningen of mixed media.
Het mooie is dat beide inkten elkaar niet uitsluiten maar aanvullen. Chinese inkt nodigt uit tot een meditatieve, schilderachtige benadering, terwijl Oost-Indische inkt je werk kracht en helderheid geeft.
Waarom jij vandaag nog moet experimenteren met deze inkten
Omdat deze inkten je creatieve mogelijkheden enorm verruimen: van subtiele schaduwwerking tot expressieve lijnen en gelaagde kunstwerken.
Door te experimenteren ontdek je welke stijl en techniek het beste past bij jouw manier van werken. Beide inkten zijn tijdloos, betaalbaar en veelzijdig en vooral: ze dagen je uit om je creatieve grenzen te verleggen.
***
Verder leren
SumiE - Japans penseelschilderen met Joke van Geel
Relevant Artikel in deze Blog
Verken in deze Blog
Materialen en Technieken
Ben je op zoek naar verrassingen of artikels over minder bekende materialen en technieken?
Of wil je gewoon een overzicht van alle artikelen in deze blog over hoe een bepaald materiaal te gebruiken of een techniek toe te passen.Alles over Tekenen
Alle artikels in deze blog over tekenen. Want creatief tekenen is een reis naar je verbeelding.